popup

logo szamaj

Zachowaj równowagę.
Dzięki naszej piramidzie skomponujesz zdrowy pełnowartościowy posiłek, oszczędzając czas na jego planowaniu. Zaufaj zasadom piramidy i wypełnij swój talerz.

obrazek

Zbilansowany posiłek dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego rozwoju. Z czego powinien się składać? Czego jeść więcej, czego mniej? Odpowiedzią jest piramida zdrowego żywienia. Nie musisz uczyć się jej na pamięć. U nas wszystko widać jak na dłoni, a raczej – jak na półce sklepowej.

Piramida zdrowego żywienia według Szamaj

Produkty Szamaj umieszczone są na półkach w określonym porządku. To nie przypadek, że nawet na regale przestrzegamy zasad piramidy. W żywieniu potrzebny jest balans, pomożemy Ci go odnaleźć. Dzięki charakterystycznemu układowi na półkach zawsze będziesz wiedzieć, jakich produktów potrzebujesz najwięcej, a jakich najmniej.

piramida 1

OLEJE, PRZYPRAWY, SŁODYCZE

Już 1 łyżka tłuszczu podnosi walory smakowe i dostarcza potrzebnej energii. Korzystaj z tłoczonych na zimno olejów roślinnych. Nie zapominaj o przyprawach. Wpływają na smak i funkcjonowanie organizmu.

piramida 2

NASIONA, STRĄCZKI I ICH PRZETWORY

Białko to 20-25% całego dziennego zapotrzebowania. Zdrowe, roślinne i pełnowartościowe białko znajduje się m.in. w nasionach roślin strączkowych.

piramida 3

KASZE, ZBOŻA, MĄKI

Węglowodany kryją się m.in. w zbożach. Powinny stanowić 25% Twojego talerza. Najwartościowsze są produkty pełnoziarniste, zawierające cenne składniki odżywcze.

piramida 4

WARZYWA, OWOCE I ICH PRZETWORY

To źródło witamin i węglowodanów. Warto jeść ich najwięcej - nawet 50% każdego posiłku. Pamiętaj, że na 1 porcję owoców przypadają co najmniej 3 porcje warzyw.

Co to jest
piramida zdrowego żywienia?

To prosty przepis na zdrowe życie. Piramida w graficzny sposób przedstawia proporcje sugerowane przez Instytut Żywienia i Żywności, w jakich powinno się spożywać produkty z określonej grupy. Pozwala to w intuicyjny sposób dostarczać organizmowi odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych w codziennej diecie. Zaspokaja podstawowe potrzeby żywieniowe, wspomaga zdrowe funkcjonowanie i rozwój.

Jak należy czytać
piramidę zdrowego żywienia?

Produkty umieszczone na najniższym poziomie piramidy powinno się spożywać w największej ilości. Zawierają dużą ilość potrzebnych wartości odżywczych i można je bezpiecznie przyswajać w większych dawkach. Każdy kolejny poziom piramidy oznacza grupę produktów, które powinno się stopniowo ograniczać, spożywać stosunkowo mniej niż w grupie poprzedniej, w odpowiednich proporcjach i częstotliwości.

Do kogo jest skierowana
piramida zdrowego żywienia?

Do wszystkich osób zdrowych, którym zależy nie tylko na spożywaniu zdrowych naturalnych produktów, lecz także na zachowaniu odpowiednich proporcji ich przyswajania. Piramida może okazać się nieodpowiednia dla osób chorych, z niedoborami. Osoby ze stwierdzoną cukrzycą, otyłością, wymagające szczególnej diety dopasowanej do ich potrzeb, powinny skonsultować stosowanie piramidy z lekarzem.

O czym warto pamiętać korzystając z piramidy zdrowego żywienia?

Nawet zdrowe, nisko- lub nieprzetworzone produkty bez konserwantów, barwników, wzmacniaczy smaku i innych chemicznych dodatków do żywności muszą być spożywane w odpowiednich proporcjach.
Oto kilka wskazówek.

  1. Wypijaj co najmniej 1,5l wody dziennie.
  2. Staraj się jeść regularnie.
  3. Kilka mniejszych posiłków zamiast jednego dużego.
  4. Zawsze jedz śniadania.
  5. Dieta nie może być monotonna.
    Korzystaj z różnorodności produktów.
  6. Pamiętaj o dostarczaniu sobie wystarczającej ilości białka z nasion, roślin i orzechów.
  7. Cukier i słodycze zastępuj zdrowymi przekąskami.
  8. Jedz co najmniej trzy razy tyle warzyw co owoców.
  9. Ogranicz sól. Zamiast niej używaj przypraw – nie tylko działają na smak potrawy, ale i na Twój organizm.
  10. Uważaj na pieprz i ostre przyprawy.
    Mogą powodować zgagę.
  11. Unikaj alkoholu i innych używek.
  12. Bądź aktywny fizycznie.
Zamknij

Ta witryna używa plików cookie do jej poprawnego funkcjonowania. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą Politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookies od tej witryny.

"